FAQ SVØMMESKOLEN
 
Herunder har vi samlet de oftest stillede spørgsmål, omkring det at gå til svømning på et af vores hold i Svømmeskolen.
Hvis der er spørgsmål, der ikke er besvaret på denne side, er du meget velkommen til at kontakte kontoret på uafdelingen@svommeklubben.dk eller telefonisk 4275 2229, i vores telefontid.
 
RENT VAND ER VIGTIGT
Derfor beder vi jer alle om at tage nedenstående forholdsregler, før undervisningen:
 
 

Adgang til omklædning før svømning, og mødetid på bassinkant

Man benytter vores klubindgang (ikke den almindelige hovedindgang) tættest på parkeringspladsen, når man skal til undervisning.

Vi anbefaler at man tilpasser omklædningen således, at man først kommer ind i svømmehallen umiddelbart før holdstart.

Sikkerhedsregler
Vi gør opmærksom på, at det er forældrenes ansvar, at deres barn ikke er alene i svømmehallen og ikke går i vandet, uden at deres træner har givet lov.
 
 
Vi har tre vigtige regler for jeres børns sikkerhed i svømmehallen:
  • Det er ikke tilladt at være i svømmehallen, uden at ens træner er til stede
  • Svømmerne skal sætte sig på pladen/bænken og vente på at holdet starter
  • Ingen må gå i vandet før træneren har sagt OK. 
  • Ledige bassiner inkl. baby må ikke benyttes, da der ingen livredderopsyn er
Glasdør
Hvis du som forældre har et ærinde i hallen, gå venligst igennem omklædningen, og benyt derfor IKKE glasdøren direkte til hallen. Den er til livredderne, og ellers kun en nødind- og udgang.
 

Aflysninger
 
Ved akutte aflysninger vil der så hurtigt som muligt, blive sendt SMS eller mail ud til kontaktoplysningerne i jeres profil, samt sat skilt på glasdøren. Det er derfor vigtigt at jeres kontaktoplysninger er korrekte og opdaterede.
 

Afvaskning/bad før svømning
 
Fra man er 7 år og opefter, skal man benytte det respektive omklædningsrum for enten kvinder/piger eller mænd/drenge. Øv derfor gerne jeres børn i at kunne færdes alene i året op til deres 7-års fødselsdag.

Du skal vaske dig grundigt, uden badetøj, inden du går i bassinerne, og igen hvis du er på toilettet. Se evt. skiltning i bruserum.

Husk på at der er mange mennesker der skal igennem omklædnings- og badefacilliterne samtidig, så tag korte bade, da børnene ellers står og fryser, mens de venter, og hjælp hinanden med pladsen i baderummet.

En svømmer, som ikke har vasket sig, er lige så beskidt som 100 svømmere, der har vasket sig!
Klordoseringen i bassinet foregår automatisk; derfor jo mere snavsede personer der benytter bassinet, jo mere klor pumpes ud i vandet, for at rense det for snavs. Vi glæder os til en dejlig sæson med lækkert vand i bassinet.
 
Hygiejne og rengøring i omklædningsrum
Svømmehallens personale gør løbende rent i omklædningsrummene.
Jo færre personer, som ikke skal svømme, der opholder sig i omklædningen, jo nemmere kan personalet komme til at gøre rent.
Hjælp dit barn med at lære at klare omklædningen selv, så du ikke behøver gå med. Så hjælper du personalet med at kunne holde lokalerne rene og indbydende for os alle. 
 
 

Badetøj, svømmebriller & badehætter
 
Vi anbefaler badetøj der sidder tæt til kroppen. Dvs almindelige badebukser til drenge (ikke badeshorts) og badedragt til piger (ikke bikini).
 
Blebørn skal altid være iført badeble samt tætsiddende badetøj, når de er i bassinet.
Vi anbefaler svømmebriller til alle over 1 år. Med svømmebriller på så lærer man langt hurtigere at svømme, fordi det er lettere at få hovedet under vand og dermed ligge korrekt i vandet. Brillerne gør også at man kan se klart under vandet, hvilket betyder at kroppen får mere ro på og øget tryghed.

Hvis du har langt hår så anbefaler vi at du bruger badehætte eller samler håret i en elastik. Hår som kommer i øjnene og flagrer om ansigtet virker forstyrrende på indlæringen og koncentrationen hos svømmeren.
 

 

Spørgsmål til svømmeundervisningen

Trænerne koncentrerer sig om deres svømmerne, så hvis du har spørgsmål til selve undervisningen, så opfordrer vi til, at du kontakter kontoret på mail: uafdelingen@svommeklubben.dk, eller en af svømmekonsulenterne som er til stede i hallen eller på kontoret. Særlig information omkring dit barn, som det er relevant for træneren at vide, såsom diagnoser som f.eks. ADHD, autisme, nedsat hørelse, slem vandskræk mm. er vi glade for, at I fortæller til træneren, så de ved hvordan det bedst håndteres. Øvrige emner bedes du kontakte kontoret omkring, så skal kontoret nok videregive informationen til træneren.


Ferieplan og kalender
 
Som udgangspunkt følger vi kommunale skolers feriekalender. Derudover kan der være nogle planlagte aflysninger i løbet af sæsonen, som er medindregnet i det samlede antal undervisningsgange et givent hold har henover sæsonen. Man kan altid se hvornår der er undervisning for de hold man er tilmeldt i træningskalenderen på hjemmesiden under "Min profil" og "Træningskalender".
 

 
 

Forældre i hallen

Alle børn der går på enten Sæl 4-6 år eller Delfin 5-7 år, må gerne have deres forældre med inde i hallen. 
Forældre til ældre børn, som af en særlig årsag har behov for at være til stede i svømmehallen under undervisningen, skal have en tilladelse fra kontoret. I kan kontakte pr. mail uafdelingen@svommeklubben.dk eller på telefon 42 75 22 29 i vores telefontid.
 
 
Som forældre i hallen henvises I, til at sidde enten på bænken langs vinduespartiet eller bagerst på tribunerne.
 
 
Vi ønsker at skabe ro omkring undervisningen, og forældre/ledsagere bedes derfor venligst at være stille og forholde sig i ro under undervisningen. Vi henstiller til at man ikke forstyrre hverken børn, trænere eller selve undervisningen. Trænerne hjælper børnene med brillerne eller lign.
 
 
Hvis I har spørgsmål til undervisningen eller trænerne, henstiller vi til, at I ikke forstyrre trænerne under undervisningen, men i stedet kontakter kontoret enten i telefontid eller på mail. Det er vigtigt at trænernes fokus er på børnene.
 
 
Derudover er alle forældre velkommen til vores årlige begivenheder som Halloween, Jul, Påske, Svøm Lang, Svøm med tøj mv. Du kan finde svømmeskolens kalender med de planlagte begivenheder HER
 

Glemte sager
 
kan hentes i den almindelige offentlig åbningstid i svømmehallen. Henvendelse ved billetsalget.

Har du det godt?
 
Vær opmærksom på din egen / dit barns velbefindende før og under ophold i svømmehallen. Opkast i vandet kan medføre, at hallen må lukkes i op til 30 timer, idet bassinvandet skal tilføres store mængder klor for at forhindre at eventuelle smittekilder gør dig syg. Derudover skal der tilføres meget kemi til vandet for at neutralisere den ekstra tilførte klor.

 
Hvor skal mit hold svømme? 
Inden du kommer første gang anbefaler vi at I ved hvilket hold og holdnr. I har tilmeldt jer, samt hvilket bassin det er i og hvor holdets mødested er. Du gør du ved at logge ind på din profil på vores hjemmeside. Når du er logget ind klikker du på ”Mine tilmeldinger” (kreditkort ikonet øverst til højre) for at se alle tilmeldinger. Klik på holdnavnet for at se yderligere detaljer som tidspunkt og navn på træneren. 

Ved sæsonstart sørger vi for, at der de første to gange er trænere inde i selve svømmehallen, som kan hjælpe dig med at finde dit hold.

 
 

 
Omplacering af hold
 
Vi ønsker den bedste undervisning for vores medlemmer. Det indebærer også at holdene er homogene. Derfor er der løbende fokus på at sikre, at alle medlemmer er tilmeldt det korrekte niveau. 
 
Omrokering af hold kan således enten ske ved at vi kontakter jer, eller at I selv ønsker en omrokering. 
Hvis sidstnævnte er tilfældet skal I kontakte kontoret på enten mail uafdelingen@svommeklubben.dk eller telefonisk på 42 75 22 29, i vores kontortid. 
  1. Tjek hjemmesiden om der er ledig plads på det ønskede hold (Er der ikke det, så er du velkommen til at tilmelde dig på ventelisten)
  2. Send mail med svømmerens fulde navn, hold og hvilket hold du ønsker at blive flyttet til.
  3. Husk at skrive hvilket telefonnummer vi kan træffe dig på
Såfremt at det ikke er en anbefaling om holdskifte fra klubbens side, opkræves der et holdflyttegebyr på 50 kr. pr. skift.

 
 
Trænere
 
Hvem der er træner kan ses i ’Tilmelding’. Bemærk der kan ske ændringer i trænerbemandingen hen over sommeren. 
Trænerne kommer løbende på kurser og efteruddannelse samt skal til den årlige bassinprøve og førstehjælp. 

Venteliste
 
Hvornår får jeg plads på det ønskede hold?
Det gør du faktisk allerede i samme sekund der bliver en ledig plads. Du vil modtage både sms og mail. Hvorefter du har 48 timer til at takke ja til pladsen, hvorefter den frigives til den næste på ventelisten. Hvis du ikke ønsker pladsen vil vi bede dig om at slette din ventelisteplads med det samme ved at klikke på det tilsvarende link i mailen. Så kan pladsen gå videre til den næste med det samme.
 
 
Jeg ønsker ikke at bruge min ventelisteplads
Kan du vælge at takke nej til den, således at den kan blive frigivet til en anden, som ønsker den. 

Ventepladsgebyret er 50 kr. pr ventelisteplads, og returneres ikke, heller ikke såfremt man ikke ønsker pladsen. 

Vores sponsorer