Tidtager- og stævnefunktion (modul 1)

Målgruppe:
Forældre, trænere og andre med tilknytning til SvømmeDanmark.

Formål:
At uddanne kvalificerede tidtagere, samt udbrede kendskab til konkurrencesvømningens organisation.

Alder: Fyldt 14 år.

Indhold:
Officialsuddannelsens struktur, svømningens organisation, officials pligter og rettigheder, startprocedure, tidtagerens opgaver, tidtagning, stopur og el-tidtagning, svømmearterne, evt. praktik i svømmehal

Ledige Datoer

Bane-, mål- og vendedommerfunktion (modul 2)

Målgruppe:
Alle modul 1 (Tidtager) uddannede.

Formål:
At uddanne mål-, bane- og vendedommere for at sikre en ensartet og retfærdig bedømmelse, uanset i hvilket stævne svømmerne deltager i, og hvor stævnet afholdes. Der uddannes efter FINA´s regler.

Forudsætninger:
Alder: Fyldt 17 år samt minimum ½ års erfaring som tidtager.

Det forventes at FINA´s regler er gennemlæst forud for deltagelse i kurset.

Indhold:
Måldommerens opgaver, måldommersedlens anvendelse, skiftedommer, bane- og vendedommers opgaver, diskvalifikationssedler, anvendelse af vendetavler, svømme- og løbsregler, praktik. Afsluttende med prøve = skriftlig opgavebesvarelse.

Starter (modul 3)

Målgruppe:
Alle Modul 1 (Tidtager) og Modul 2 (Mål-, bane- og vendedommer) uddannede official

Formål:
At uddanne startere efter gældende nationale og internationale regler for at sikre de aktive svømmere en ensartet og retfærdig bedømmelse, uanset i hvilket stævne de deltager, og uanset hvor stævnet afholdes.

Indhold:
Starters opgaver, samarbejde mellem overdommere og starter, våbenlære, praktik i svømmehal. Afsluttende med en prøve = skriftlig opgavebesvarelse.

Ledende måldommer og tidtager

(modul 4)

Målgruppe:
Personer med ønske om at udbygge deres uddannelse til gavn for SvømmeDanmark

Formål:
At uddanne ledende tidtagere og ledende måldommere efter gældende nationale og internationale regler for at sikre de aktive svømmere en ensartet bedømmelse, uanset i hvilket stævne de deltager, og uanset hvor stævnet afholdes.

Indhold:
Tidtagning generelt, ledende tidtagers opgaver, nåle- og rekordbestemmelser, elektronisk tidtagning, gruppeopgaver, ledende måldommers opgaver, løbsregler, afsluttende prøve = skriftlig opgavebesvarelse.

Ledige Datoer

Speaker - klubspeaker (modul 5)

Målgruppe:
Alle der ønsker at gøre gode stævner bedre.

Formål:
At uddanne personer med “mikrofon-stemme” til at kunne være speaker ved svømmestævner, uanset niveau.

Forudsætninger:
Alder: Fyldt 17 år samt have gennemgået og bestået (Modul 1) Tidtagning og (Modul 2) Mål-, bane-, og vendedommer. - Have en rimelig god mikrofonstemme og godt kendskab til svømning og svømmestævners afvikling.

Indhold:
Speakerens samarbejdspartnere, speakers opgaver inden og under stævnet, hvorfor har vi en speaker ved stævner? Speakers profil og praktik.

Stævnesekretær (modul 6)

Målgruppe:
Kursister der har lyst til at håndtere et stævne med afmeldinger, flytninger og indtastning af tider i IT- system samt resultatformidling.

Formål:
At uddanne stævnesekretærer, således at afviklingen af svømmestævner, for så vidt angår sekretærfunktionerne, foregår hurtigt, ensartet og korrekt.

Forudsætninger:
Fyldt 17 år samt have gennemgået og bestået (Modul 1) Tidtagning og (Modul 2) Mål-, bane-, og vendedommer. Have kendskab til filstrukturen på en PC og kunne arbejde med stifinder.

Have overværet/deltaget i stævnesekretærarbejdet under et stævne vil være en fordel. Kursisterne skal medbringe en PC med Wingrodan 2 (Main, CIS og Timekeeping) installeret.

Har klubben ikke Wingrodan 2 licens, kan denne købes via Dansk Svømmeunion.

Stævnesekretærens opgaver:

Før stævne: indbydelse og propositioner m.v.

Under stævne: behandling af opnåede tider – manuelle eller eltider – nåle og rekorder samt pointtabel.

Efter stævne: resultatformidling.

Gruppeopgaver, understøttet af IT-system (WinGRODAN).