K3: Børn

Holdbeskrivelse

K3-holdet er Helsingør svømmeklubs første konkurrencehold. På K3 skal teknikken overføres til sammensat svømning, hvilket betyder at svømmerne skal kunne svømme længere distancer (100-200m) med perfekt teknik. De tekniske krav til svømmerne bliver mere specifikke, hvilket betyder, at svømmerne skal mestre nogle af de finere detaljer i svømningen. Svømmerne skal lære at træne, dvs. svømme serier, hvor der stadig er fokus på teknik. På K3 skal svømmerne lære at kombinere skole og svømning.

Antal svømmere

24-26 svømmere

Årgang

10+ år for damer og 11+ år for herrer (børnesvømmere)

Træningmængde

Vandtræning: 5 x 1½ time ugenligt
Landtræning: 4 x ½ time ugenligt

Mål og forventninger

Målsætningen på K3 er at teknikken overføres til perfekt sammenhængende svømning. Svømmerne skal begynde at forholde sig til hvad det vil sige at træne svømning.

Teknisk fokus i vand

Der er fokus på alle fem stilarter. Der fokuseres på, at svømmerne kan holde en perfekt teknik på længere distancer end blot 25m. Hvis svømmerne ikke kan holde perfekt teknik mere end 50m, skal svømmerne som udgangspunkt ikke svømme længere distancer i denne stilart. Derudover trænes Aerob udholdenhed (A2), fart 5-25m og acceleration, drills, sculling, vendinger, starter og flyben UV og øgede færdigheder i forhold til stævnedeltagelse.

Fokus på land

Træningen på land er et mix mellem styrkeøvelser med egen kropsvægt, motorikøvelser, koordinationsøvelser og bevægelighedstræning. Træningen på land skal stadig være sjov og skabe socialt sammenhold mellem svømmerne, derfor må der meget gerne indgå makkerøvelser.

Grundlaget for fokuseringen

Når svømmerne har fået stimuleret færdighederne og lært teknikøvelser (K4), er det næste skridt, at svømmerne skal lære at overføre alt dette til sammensat svømning. Samtidig skal svømmerne lære at træne hårdere, da det er gunstigt at træne udholdenhed og power i puberteten, og de fleste svømmere på K3 vil starte puberteten, imens de går på holdet.

Kriterier for oprykning til K2

Oprykningen til K2 er et skøn som trænerne på K2 laver i samarbejde med trænerne på K3. Det der skønnes er svømmerens udviklingspotentiale på baggrund af svømmerens teknik, fysik og indstilling til svømning og træning.

Hvilke stævner

Klubmesterskab/Sponsorstævne/Invitationsstævner/ Nationale Mesterskaber

Sidst opdateret july 2023.